Produktywność – jak ją poprawić w prosty i skuteczny sposób?

Świetną rzeczą, którą można zastosować aby podnieść swoją produktywność w chyba każdej dziedziny życia są listy kontrolne. Są one nudne, ale piekielnie skuteczne. Pamięć ludzka jest zawodna i czasem nawet rzeczy, które robimy sto razy niemalże perfekcyjnie, za sto pierwszym mogą nie wyjść już tak fajnie.

Pewnie często sam z niej nieświadomie korzystałeś, np. wtedy kiedy pakowałeś się na wakacje. „T-Shirt – jest, kąpielówki – są, kamera – jest” itp. Mega sprawą jest że lista niweluje pojawianie się błędów, każda czynność musi być wykonana punkt po punkcie.

produktywność

Firmy, które podniosły swoją produktywność dzięki tej metodzie

Kiedy firma Boening, potentat branży lotniczej, wprowadziła do swojego systemu pracy listy kontrolne, był to fenomen na niewyobrażalną skalę. Nie wierzysz mi? Niech przemówią w takim razie liczby – 3 miliony kilometrów bez wypadku. W lotnictwie, to ogromna liczba.

Wcześniej piloci, mimo że mieli olbrzymie doświadczenie zawodowe, często zapominali o takich „błahych” sprawach jak nieschowane koło itp. Odkąd zostały prowadzone listy, takie rzeczy po prostu nie miały prawa się zdarzyć, bo gdy jeden pilot odczytywał drugiemu czynności jakie trzeba wykonać przed startem, ten na bieżąco je wykonywał.

Kolejny przykład to medycyna. Odkąd WHO (World Health 11 Organization) wprowadziła listy kontrolne przed operacjami, współczynnik powikłań pooperacyjnych spadł do 36%. Często wystarczył, jakichś głupi błąd, typu że lekarz zapomniał umyć rąk, stąd do ciała operowanego, mogło dostać się jakieś zakażenie itp.

Fajną sprawą jest, że dziś lekarze mają takie listy nawet do wydawało by się, czegoś co każdy z nich potrafi czyli zakładania cewnika. Teraz najlepsze – po wprowadzeniu listy, odsetek zgonów spadł do 47%! Nie szukaj tam przecinka – na sto osób, które umierały wcześniej na stole operacyjnym udało się uratować pięćdziesiąt trzy.

Jaka powinna być porządna lista kontrolna aby zwiększyć produktywność?

Przede wszystkim musi być ona, krótka i zwięzła, tak aby zmieściła się na jednej kartce. Musisz umieścić na niej, elementy których pomięcie stwarza jakieś zagrożenie. Ważne też, aby była napisana prostą, czytelną czcionką, żebyś nie dodawał sobie roboty przy odczytywaniu jej. Listy możesz stosować absolutnie do wszystkiego, limitem jest tylko twoja kreatywność.

Świetnym narzędziem do tworzenia takich list jest aplikacja Evernote, dostępna na urządzenia z systemem Android, iOS i Windows. Dzięki możliwości synchronizacji w chmurze, twoje notatki będą po podłączeniu do internetu dostępne na wszystkich twoich urządzeniach. Klikając tutaj, zobaczysz jak stworzyć taką listę w swoim urządzeniu.

Koniecznie daj znać w komentarzu co sądzisz o tej metodzie i podziel się jeśli znasz jakieś inne sposoby na poprawienie produktywności.