Ubezpieczenie sprzętu

Ubezpieczenie sprzętu AGD, RTV, IT – czy to się opłaca?

W ostatnich latach, żywotność sprzętu AGD RTV drastycznie spadła. Oczywiście, wiąże się to w dużej mierze z rozwojem technologicznym, aczkolwiek również z tego powodu że naprawa zepsutego sprzętu bywa często po prostu nieopłacalna z ekonomicznego punktu widzenia. Ciekawym rozwiązaniem, przynajmniej na pierwszy rzut oka, jest ubezpieczenie sprzętu od przypadkowych uszkodzeń. W ofercie lwiej części sklepów stacjonarnych czy internetowych jest możliwość przedłużenia takiej gwarancji nawet do 5 lat. Sprzedawcy, zachwalają takie rozwiązanie, zwracając uwagę że ubezpieczenie pokrywa wszelkie szkody (co niestety nie zawsze jest prawdą) i kuszą klientów wizją bezproblemowej wymiany sprzętu na nowy, nawet w piątym roku użytkowania. Jak to wygląda w praktyce?

Ubezpieczenie sprzętu – Jak to wygląda i ile kosztuje?

Zacznijmy od początku – przede wszystkim, możemy rozróżnić 3 rodzaje odpłatnej gwarancji:

  • przedłużoną gwarancje (PG): ubezpieczenie działająca na takiej samej zasadzie jak podstawowa gwarancja producenta, z tym że okres ochrony może być przedłużony maksymalnie o 3 lata,
  • przypadkowe uszkodzenia (PU): ubezpieczenie od większości zdarzeń losowych, na które nie mamy wpływu czyli np. uszkodzenie matrycy telewizora czy awaria programatora w pralce. PU możemy wykupić maksymalnie na 2 lata, jako dodatek do podstawowej gwarancji producenta.
  • zakres pełny (PG + PU): w teorii to najbardziej wartościowe (i najdroższe) ubezpieczenie, łączące cechy dwóch poprzednich. Maksymalna długość ubezpieczenia to 5 lat od daty zakupu sprzętu.

W teorii, prezentuje się to atrakcyjnie, a jak to wygląda w praktyce? Z tym już bywa różnie, wiele zależy od tego jak będziemy postępować podczas procedury zgłaszania szkody. Zanim do tego dojdę, pozwól że przedstawię Ci najpierw, jak takie ubezpieczenie wygląda pod względem finansowym. Przede wszystkim, kwota ubezpieczenia sprzętu jest obliczana z danego procentu jego wartości i zależy od rodzaju sprzętu. Przeważnie ubezpieczenie laptopa w porównaniu do pralki o takiej samej wartości wychodzi drożej. Niektórzy ubezpieczyciele i sklepy, wymagają wkładu własnego przy wymianie sprzętu (przeważnie chodzi tutaj o sprzęt przenośny taki jak wspomniany wyżej laptop czy tablet), więc warto dopytać sprzedawcy czy przed zakupem sprawdzić sobie ogólne warunki ubezpieczenia.

>> Oblicz koszt ubezpieczenia <<

Ubezpieczenie sprzętu – Ubezpieczyciel i pośrednik

Najczęściej spotkać się można z ubezpieczeniami od takich firm jak Warta i Ergo Hestia.  Jeżeli chodzi o pośredników to są nimi sklepy – zarówno te stacjonarne jak i internetowe. Poniżej znajdziesz wykaz najpopularniejszych sklepów które mają w swojej ofercie możliwość ubezpieczenia sprzętu. Po wygaśnięciu gwarancji producenta, sklep nie bierze udziału w reklamacji sprzętu z tytułu przedłużonej gwarancji, może być jedynie wskazany przez ubezpieczyciela jako punkt wymiany i odbioru nowego sprzętu.

Wybrane sklepy, sprzedające dodatkową gwarancję:

Ubezpieczenie sprzętu – Od wszystkiego? Niekoniecznie

 

Sprzedawcy, często żeby sprzedać ubezpieczenie obiecują niestworzone rzeczy. Warto być sceptycznym, wobec zapewnienia że ubezpieczenie jest od wszystkie. Otóż tak nie jest. Warto nie podejmować decyzji o przedłużeniu gwarancji od razu, lepiej na spokojnie przyjrzeć się ogólnym warunkom umowy, które znajdziesz powyżej. Jeżeli chodzi o Wartę i Ergo Hestia, warunki są bardzo do siebie zbliżone. 

Ubezpieczyciel na bank odmówi naprawy/wymiany sprzętu kiedy:

  • umyślnie spowodujesz szkodę,
  • pożyczyłeś sprzęt kumplowi/bratu/dziewczynie i wtedy powstała szkoda,
  • używałeś sprzętu w celach zawodowych (w tym wypadku, płacenie dodatkowych pieniędzy za ubezpieczenie sprzętu firmowego nie ma sensu),
  • awaria powstała na wskutek naprawy lub próby naprawy przez nieuprawnione osoby (np. wujek Staszek ztj. Złota Rączka), w tym nieautoryzowane przez Ubezpieczyciela punkty naprawcze oraz naprawy nie opisane w karcie gwarancyjnej,
  • szkoda powstała na wskutek próby samodzielnego przerobienia sprzętu lub zmiany właściwości parametrów,
  • szkoda powstała po zużyciu, korozji, utlenieniu i innego rodzaju stopniowego wyniszczenia sprzętu, wynikających z jego normalnego użytkowania,
  • pies Ci zjadł laptopa :-),
  • sprzęt jest uszkodzony estetycznie, ale działa prawidłowo lub uszkodzeniu uległy tylko akcesoria takie jak pilot, baterię, kable itp.,
  • sprzęt został uszkodzony w pożarze, powodzi lub innej klęsce żywiołowej, chyba że ubezpieczyłeś się w tym zakresie,
  • laptop, telewizor czy tablet zostały uszkodzone w wyniku działań energii jądrowej (cwaniaki nawet od tego się chcą wymigać :-)),
  • szkoda powstała w czasie transportu, chyba że sprzęt jest z natury przenośny. Jeśli chodzi o transport samolotowy, nie dotyczy gdy towar jest przewożony jako bagaż podręczny,
  • szkoda polega na tym, że straciłeś wszystkie hasła, dane, programy które były w urządzeniu. Również wszelkie szkody spowodowane wirusami, błędami w oprogramowaniu, jakiejkolwiek modyfikacji czy zalecanej konserwacji nie są uwzględniane,
  • szkody wynikającej ze stwierdzonej przez producenta/importera/dystrybutora wady produktu,
  • powstałe w związku z transportem przez Ubezpieczające do/z serwisu,
  • gdy numer seryjny został usunięty lub są ślady jego próby usunięcia albo numer seryjny jest nieoryginalny,
  • po utracie gwarancji producenta lub gdy szkoda powstała za granicą RP,
  • jeśli oświadczenie jest fałszywe, w celu wyłudzenia odszkodowania.

Jeśli ktoś ukradł ci sprzęt, ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności jeśli:

  • nie znane są okoliczności zaginięcia towaru,
  • kradzież została popełniona przez ubezpieczającego lub osoby bliskie,
  • do kradzieży doszło z powodu niedbalstwa,
  • zdarzenie nie zostało zgłoszone na Policję,

Ubezpieczyciel nie pokrywa kosztów:

  • przewyższający koszt sztandarowej naprawy ze względu na tryb ekspresowy naprawy wymiany,
  • za naprawę niepełną,
  • naprawy/wymiany części o krótkim okresie użytkowania np. baterie, lampy, żarówki, ładowarki, karty pamięci, kontrolery, kable itp.
  • naprawy plomb zabezpieczający,
  • oprogramowania które było w urządzeniu,
  • testowania towaru,
  • montażu i demontażu urządzenia,
  • jeśli Ubezpieczony nie jest w stanie dostarczyć sprzętu lub jego pozostałości w wyniku nieszczęśliwego wypadku.

Ubezpieczenie sprzętu nie obejmuje:

  • wszystkich strat pośrednich spowodowanych awarią, nieszczęśliwym wypadkiem, kradzieżą, w tym utraty zysków,
  • nieszczęśliwego wypadku, przepięcia, kradzieży z włamaniem, rabunku chyba że zostało zawarte ubezpieczenie w tym zakresie,
  • szkód objętych innym ubezpieczeniem tego rodzaju lub jeżeli można ich dochodzić bezpośrednio u producenta.

Ubezpieczenie sprzętu – Poprawne zgłoszenie szkody

Ubezpieczenie sprzętu

Podstawową rzeczą, na którą muszę Cie uczulić jest fakt, że szkodę powinna zgłosić osoba, która wedle umowy ubezpieczenia jest właścicielem sprzętu. Równie ważna sprawą jest fakt, aby zgłosić szkodę najszybciej jak się da (co prawda w warunkach umowy jest mowa o 3 dniach, ale im szybciej tym lepiej). Co jeszcze? Przede wszystkim powinniśmy na spokojnie opisać konsultantowi jak doszło do szkody. Nawet jeżeli szkoda została wyrządzona np. przez dzieciaki, które potraktowały telewizor padem od konsoli, na wskutek czego matryca, została przyozdobiona gustowną „pajęczynką” i tak lepiej wziąć wtedy winę na siebie (większe prawdopodobieństwo uznania szkody).

Jeśli musisz zgłosić szkodę, numer kontaktowy znajdziesz na umowie polisy. Nie odkładaj jednak przedwcześnie tego dokumentu, gdyż miła pani konsultant poprosi Cię o takie dane jak: imię i nazwisko właściciela polisy, numer dokumentu ubezpieczenia, numer seryjny i model sprzętu. Będziesz musiał też opisać jej jak doszło do zdarzenia i zostać jakiś numer kontaktowy. Jeśli jest to jakiś sprzęt o wadze mniejszej niż 10 kg, zostaniesz poinformowany o miejscu do którego ów sprzęt masz dostarczyć w ciągu 14 dni. Natomiast, przy sprzęcie powyżej 10 kg czy do zabudowy, spodziewaj się wizyty serwisanta, który sprzęt obejrzy i wyda opinie.

Po wizycie serwisanta, ubezpieczyciel ma 30 dni do podjęcia decyzji o naprawie/wymianie sprzętu. Jeśli decyzja jest pozytywna a wartość sprzętu w chwili zakupu nie przekraczała 300 zł, ubezpieczyciel zobowiązany jest na wymianę na nowy sprzęt o takiej samej wartości. W innym wypadku, ubezpieczyciel będzie dążył do naprawy, chyba że ta będzie nieopłacalna tzn. będzie przewyższać wartość sprzętu. Jeżeli chodzi o limit napraw, to ubezpieczyciel maksymalnie dwa razy pokryje koszty naprawy. Po wyczerpaniu tego limitu, ubezpieczenie traci ważność, niezależnie od tego na jaki czas zostało podpisane. Przy wymianie sprzętu na nowy ubezpieczenie automatycznie zostaje zakończone, nawet jeśli będzie to dokładnie taki sam sprzęt z jakiego korzystaliśmy wcześniej.

Ubezpieczenie sprzętu – Podsumowanie

Jak każdy zakup, również decyzję o ubezpieczeniu sprzętu powinniśmy podejmować świadomie i nie ulegając emocjom. Faktem jest, że niektórych ekstremalnych sytuacjach taka gwarancja może być zbawienna, jednak nie powinniśmy ślepo wierzyć sprzedawcom co do wspaniałości tej oferty. Oczywiście, rzadko kiedy w sklepie możemy na spokojnie przejrzeć warunki ubezpieczenia, ale należy pamiętać że w razie czego zawsze mamy 30 dni na odstąpienie od umowy.

A jaka jest twoja opinia na temat ubezpieczenia sprzętu i przedłużonej gwarancji? Koniecznie zostaw komentarz ze swoją opinią.

Mimo że okres świąteczny już za pasem, chciałem Ci przypomnieć że zapisując się na newsletter, nie tylko będziesz powiadamiany o nowych wpisach na bloga, ale również będziesz mógł odebrać darmowego e-booka! Mam nadzieje, że będzie on dla Ciebie pomocny przy spełnianiu noworocznych postanowień.

  • Karolina

    Przedłużona gwarancja – TAK. Ubezpieczenie – NIE. Miałam okazję zweryfikować obie opcje i mam mocno wyrobione opinie na oba tematy. Mogę polecić rozszerzoną ochrone serwisową (ja akurat kupowałam w EasyProtect), minimum formalności, a usługa realizowana po prostu super! Przeliczając zaoszczędziłam sporo. A polisa niestety się totalnie nie sprawdziła, odmowa przyjęcia zgłoszenia (całe zawirowania z przypadkowym uszkodzeniem…) dużo straconych nerwów i czasu.

  • Pingback: Raty 0% - prawda czy fałsz? O tym jak działają i jakich rat unikać jak ognia()